ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΚΡΙΤΙΚΕΣ :

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΚΡΙΤΙΚΕΣ :

• Ο Μαζωμένος καταγράφει την πορεία του τραγικού του ήρωα μέσα από εικόνες επιλεγμένες με σκέψη, εικόνες εικαστικά θαυμάσιες, με φωτισμούς που υποβάλλουν τη ψυχολογική κατάσταση των προσώπων. Η πορεία του Αφγανού μετανάστη δίνει στο σκηνοθέτη την ευκαιρία να μας δώσει με φροντίδα και έμπνευση στημένες εικόνες τη θλιβερή ζωή των μεταναστών στη χώρα μας. Για να καταλήξει στις εκπληκτικές, συγκλονιστικές εικόνες στο φινάλε. Ο Μαζωμένος κατάφερε με αυτή του την ταινία να στραφεί σε έναν κινηματογράφο πιο προσιτό, για να μας δώσει μια δυνατή ταινία. 
Νίνος Μικελίδης, Ελευθεροτυπία 

• Συγκλονιστική ταινία που στοιχειώνεται από την αλήθεια ενός πραγματικού ντοκιμαντέρ αλλά χρησιμοποιώντας κανονικούς, αν και ερασιτέχνες, ηθοποιούς στους ρόλους των μεταναστών. Σκύβει με αφάνταστη ειλικρίνεια, τόλμη, ευαισθησία και στοργή πάνω από το πρόβλημα των καταδικασμένων σε θάνατο από αρρώστιες, πείνα και ανέχεια αυτών ανθρώπινων υπάρξεων. Που για να σωθούν αποφασίζουν να μπουν στο μαρτύριο ενός εξαιρετικά επικίνδυνου ταξιδιού. Ταξιδιού που τους οδηγεί αντί για την σωτηρία, σε μια απείρως χειρότερη μοίρα. 
Νίκος Κουλαυτάκης, cinemad.gr

• Ο Βασίλης Μαζωμένος, ο πιο «ιδιαίτερος» απ’ όλους τους έλληνες σκηνοθέτες της γενιάς του, αφήνει στην άκρη, προς στιγμήν, τους εικαστικούς πειραματισμούς (ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε την ψηφιακή τεχνολογία για τη δημιουργία κινηματογραφικών κολάζ στο εγχώριο σινεμά) και τις επιρροές του από τον πρώιμο γερμανικό εξπρεσιονισμό, για να μας διηγηθεί μια πραγματική ιστορία, όπως συμβαίνει τώρα. Δίπλα μας. Δεν πρόκειται για έργο καταγγελίας, ούτε για απόπειρα εύκολης και ανέξοδης συγκίνησης. Το σύμπαν του Μαζωμένου είναι κατά βάση ποιητικό, ακόμη και όταν κοιτάζει μέσα στο σκοτάδι την καρδιά του κτήνους. Αυτό δεν το κάνει ούτε λιγότερο αποτρόπαιο, ούτε λιγότερο τρομακτικό. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ doctv.gr

• Λιτή αλλά άψογη παραγωγή (με γυρίσματα στο Αφγανιστάν!), ένας έξοχος πρωταγωνιστής ο οποίος δεν μοιάζει καν να προσπαθεί, εξαιρετική φωτογραφία και γενικά όσα χρειάζεται ένα φιλμ για να αγγίξει την σκληρή ελληνική πραγματικότητα με έναν τρόπο σοβαρό, σχεδόν βλοσυρό, αλλά όχι επιτηδευμένο (κι όλα αυτά σε μια ανεξάρτητη παραγωγή χαμηλού προϋπολογισμού). Η καλύτερη και πιο ώριμη δουλειά του σκηνοθέτη και μια από τις πιο αξιόλογες ελληνικές ταινίες στην πρόσφατη μνήμη. 
Γιάννης Δεληολάνης , cinetime.gr

• Επίκαιρο το θέμα, βγαλμένο μέσα από τα βρώμικα σπλάχνα της ελληνικής καθημερινότητας και σίγουρα η καλύτερη ταινία του σκηνοθέτη . Ο Β. Μαζωμένος αποτυπώνει με όρεξη και πηγαίο, ειλικρινές ενδιαφέρον την δραματική πορεία αυτού του ανθρώπου τον οποίο υποδύεται παίζοντας ουσιαστικά τον εαυτό του, ο πραγματικός λαθρομετανάστης Αλι Χαϊδάρι που είναι και ο αφηγητής της ταινίας . 
Γιάννης Ζουμπουλάκης , tovima.gr

• Στέκεται με σεβασμό στην καθημερινότητα και τα όνειρα του, με παρατήρηση που φανερώνει οικουμενικότητα, και δηλώνει παρών με ένα σκηνοθετικό ύφος που επιχειρεί να διαφοροποιηθεί από το στεγνό ντοκιμαντέρ.
Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος , lifo.gr

• Ο «οπτικός λόγος» του σκηνοθέτη διαθέτει πλαστικότητα και πρωτοτυπία, συνδυάζοντας στιλιζάρισμα και ντοκιμαντερίστικη αμεσότητα, θεατρικότητα και αφηγηματική αφαίρεση.
Χρήστος Μήτσης , athinorama 

• Όλη η ταινία, έχει μια ονειρική, μελαγχολική, και παράλληλα τρομαχτική υπόγεια ατμόσφαιρα, λιτά δεμένη και δίχως στυλιζαρίσματα, που σε κάνει με την αφήγηση να συμπάσχεις με τον χαρακτήρα, όχι απλώς ατομικά αλλά ως σύνολο. Σε τέτοιες λοιπόν, προσπάθειες το κοινό πρέπει να κάνει κι αυτό το χρέος του και να πάει να τις αγκαλιάσει. diavasinet.gr 

• Εκ πρώτης όψης, η ιστορία του Αλί δείχνει πόσο οι άλλοι, οι πολιτισμένοι Ευρωπαίοι τον έχουν εκμεταλλευτεί και περιφρονήσει. Ωστόσο, μπροστά στην έκθεση απέναντι στους άλλους και στο βλέμμα τους πάνω του, ανέγνωρος υπό σκιά μεταξύ ανέγνωρων στο πλούσιο φως, φαίνεται πως και ο ίδιος, εκ νέου, περιφρονεί τον εαυτό του. Η ενδιαφέρουσα και συνεκτική ανθρωποκεντρική ματιά του Μαζωμένου στο ζήτημα της προσφυγιάς και της μετανάστευσης, θίγει τη σχέση με το σήμερα και τους αμέτρητους άλλους-ανώνυμους που συναντούμε στο διάβα μας, χωρίς να μας απασχόλησε η ιστορία τους.
Αντιγόνη Κατσαδήμα, lego4.blogspot.gr 

• Ο μύθος της Δύσης του πλούτου και των ευκαιριών, φυσικά, σύντομα καταρρίπτεται…. Από το Αφγανιστάν στο Ιράν και από την Τουρκία στην Ελλάδα, ο Αλί πέφτει θύμα του ρατσισμού και της εξουσίας. Δεν ζει το “δυτικό όνειρο”, αλλά έναν εφιάλτη, καθώς βιώνει στο έπακρο την απάνθρωπη πραγματικότητα που ζουν οι περισσότεροι μετανάστες σε μια ξένη χώρα. Σε μια Ελλάδα που η ξενοφοβία μαστίζει, η “10η Μέρα” μοιάζει πιο επίκαιρη και προφητική από ποτέ (τα γυρίσματα της ταινίας ξεκίνησαν πολύ πριν την άνοδο της Χρυσής Αυγής). 
Κλεάνθης Κλεάνθους , timeoutcyprus.com

• Με ένα ιδιαίτερα ντοκυμαντερίστικό στυλ, σε μια no budget ταινία ο Βασίλης Μαζωμένος καταφέρνει να μπει στην ζωή και την καθημερινότητα ενός Αφγανού πρόσφυγα στην Ελλάδα του 2013. Με λιτή άμεση κινηματογραφία ο σκηνοθέτης μας κάνει να εστιάσουμε σε κοινές εικόνες της καθημερινότητας που περνάνε δίπλα μας χωρίς να τους δίνουμε σημασία. Ο πρωταγωνιστής Αλί Χαϊντάρι εντυπωσιάζει με την παρουσία του στο φιλμ, με την απλότητα και την χωρίς φτιασιδώματα άνεση που παρουσιάζει την σκληρή καθημερινότητα ενός μετανάστη στην Αθήνα. Είναι αυτή ακριβώς η ωμή πραγματικότητα που ξεχειλίζει σε όλη την διάρκεια του φιλμ
Κυριάκος Μπάνος , ergatiki.gr

• Η 10η ημέρα είναι και η ματιά ενός δυτικού πάνω στο Ισλάμ. Το βλέμμα είναι «καθαρό», ειλικρινές, πρωτόγνωρο για ελληνική ταινία. Πέρα, λοιπόν, από το αγκάλιασμα του πρόσφυγα, υπάρχει και μια πολύ ενδιαφέρουσα διάσταση, να νιώσουμε τι συμβαίνει με το Ισλάμ και την κουλτούρα του. Έτσι, μπορούμε να καταλαβαίνουμε καλύτερα τις συμπεριφορές προσφύγων τέτοιας θρησκείας. 
Αλέξης Δερμεντζόγλου , Μακεδονία 

• Ο σκηνοθέτης που δεν φοβάται να προσδιορίσει το ιδεολογικό του στίγμα και τις πεποιθήσεις του, εμπλουτίζει το έργο με εύστοχα flashbacks του βασικού του προσώπου, θύμισες από τη ζωή στη πατρίδα του, και πανέξυπνους αλληγορικούς παραλληλισμούς. Ο έλληνας σκηνοθέτης σε αντίθεση με τον Τόνι Γκάτλιφ και το έργο του «Indignados» που είχε επίσης αναφορές στην Ελλάδα και στο μεταναστευτικό, με τον τρόπο που φιλμάρει πάνω στον Αλί αφήνει να εννοηθεί ότι το θέμα αυτό δεν είναι τελικά τόσο σύνθετο και πολύπλοκο όπως παρουσιάζεται. Ο ανθρωπισμός είναι κάτι πιο απλό, είναι στάση ζωής. 
Ιάκωβος Γωγάκης , screeneye.net

~ by Horme Pictures on November 16, 2013.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: